یادمان نرود   2010-08-03 07:55:35

قسمتی ازیکی از نامه‌های فیروزابراهیمی به کاوه‌داداش زاده:
رفیق از بند رسته! اطلاع دارم هنوز ازنظرروانی با شکنجه‌های آن دوران درگیر هستی و درهفتادوپنج سالگی شبی درهفته نیست که خواب شکنجه‌های جلادان را نبینی و فریاد نکشی. باید بگویم اگر در رژیم پهلوی سلطنت با روحانیت ازدواج رسمی نمی‌کرد ودر 28 مرداد 1332 با کمک روحانیون امثال آیت‌الله کاشانی‌ها حکومت قانونی مصدق را سرنگون نمی‌کردند، امام ‌زمان در خواب به کمر شاه شمشیر نمی‌بست، شاه درحکومت مشروطه بر همه‌ی امور دخالت نمی‌کرد، تکیه بردشمنان دموکراسی، آزادی‌های ابتدای راسرکوب نمی‌کرد، امثال فرخی یزدی‌ها را دهن نمی‌دوختند، با باتوم برقی و پپسی‌کولا خدمت زندانیان نمی‌رسیدند، حمام زرهی با کثیف‌ترین و چندش‌آورترین شکنجه به طورمستمر به دست افسرانی از طیف سیاحتگر معروف بدنام تداوم نمی‌یافت، پرونده‌سازی‌هایی نظیر پرونده‌ی ما چتربازان با شکنجه‌های باورنکردنی، برای هموطنان خود و انسانهای بی‌گناه بی‌خبر از همه جا حتی برای ماموران خود براه نمی‌انداختند، چوب به ماتحت امثال کدخداحسین‌ها نمی‌کردند، وزنه بر بیضه‌های پیرمرد هفتاد ساله‌ای مثل حاجی‌کریم آویزان نمی‌کردند و بلاخره مهر تک حزبی رستاخیز راجزو شناسنامه‌ی مردم نمی‌کردند...امروز گرفتار فرزندان ناخلف نمی‌شدیم و روان‌بیماران در سرزمین ما لانه نمی‌کردند.
بهرروی برای آرامش فکرتو، برای‌این‌که بتوانیم درباره‌ی (قانون در نظام شاهنشاهی) قضاوت منصفانه بکنیم، جوهر مطلب را از زبان خود اعلیحضرت بشنویم:
1 شهریور 1332 کرمیت روزولت طراح کودتای 28 مرداد با رضا پهلوی دیدار و ملاقات کرد. شاه در این دیدار گفت: من تاج وتختم را برکت خداوند، ملتم، ارتشم و شما دارم. شاه در این جلسه در پاسخ روزولت در باره‌ی مصدق و همکاران او قاطعانه جواب داد: مصدق باید به سه سال حبس محکوم، بعد هم از دهکده‌اش خارج نشود. همین‌طور سرتیپ ریاحی هم باید سه سال در حبس بماند. شاه در مورد حسین فاطمی گفت که: پیدایش کنم اورا اعدام خواهم‌کرد.
( روز شمار تاریخ ایران- جلد دوم- باقر عاقلی)


از خاطرات زندان کاوه داداش زاده (پادشاه زندانها)
پ.ن. فاطمی در همان سال اعدام شد.



نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات